Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017

Πρώτη θέση αεροπορικώς σε μια κατεχόμενη πόλη στην έρημο

Ένα ολοκαίνουριο συνεδριακό κέντρο στη μέση της ερήμου. Εκατοντάδες φύλακες περιπολούν κάθε αμμόλοφο. Και κανένας απολύτως λόγος που να εξηγεί το ότι ο Μαροκινός βασιλιάς ξόδεψε χιλιάδες για να έρθω εγώ εδώ. Τότε, γιατί βρίσκομαι στη Ντάχλα;

Καλωσήρθατε στη Ντάχλα - “το μαργαριτάρι των νότιων επαρχιών του Μαρόκου” όπως τη χαρακτήρισε ο βασιλιάς του Μαρόκου στο μήνυμά του που διαβάστηκε στο συνέδριο. Το Μαρόκο θεωρεί τη Δυτική Σαχάρα μέρος της επικράτειάς του. Ο ΟΗΕ θεωρεί ότι την έχει καταλάβει παράνομα το Μαρόκο.
Φωτο: Philippe Maton/Flickr

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε αρχικά στα δανικά στις 9 Απριλίου 2015.

Η Δυτική Σαχάρα είναι χώρα;” με ρωτάει ο υπάλληλος πίσω από το γκισέ στο αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης καθώς του δίνω τα εισιτήριά μου που, μετά από τέσσερις ανταποκρίσεις, θα με πάνε στη Ντάχλα, στη δυτική ακτή της Αφρικής. Δεν το ήξερα, οφείλω να παραδεχτώ, μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα, όταν η Information προσκλήθηκε να συμμετάσχει στο συνέδριο, με όλα τα έξοδα πληρωμένα, μαζί με το βασιλιά του Μαρόκου και οχτώ “νυν και πρώην προέδρους”. Και τώρα, καθώς οι βαλίτσες μου απομακρύνονται πάνω στον ιμάντα και χάνονται πίσω από το γκισέ, εξακολουθώ να μην είμαι σίγουρη τι να απαντήσω στο σαστισμένο υπάλληλο του αεροδρομίου. Μπορείς να εντοπίσεις εύκολα τη Δυτική Σαχάρα στο χάρτη. Βρίσκεται ακριβώς κάτω από τα Κανάρια Νησιά. Αλλά το αν είναι χώρα, εξαρτάται μάλλον από την πολιτική άποψη του καθενός. Το Μαρόκο θεωρεί την περιοχή μέρος του βασιλείου του Μαρόκου. Ο ΟΗΕ την θεωρεί παράνομα κατεχόμενη από το Μαρόκο. Κι έτσι έχουν περάσει 40 χρόνια.

Παρασκευή 14 Ιουλίου 2017

Η Δυτική Σαχάρα κέρδισε το επίμαχο φορτίο




Η Μαροκινή κρατική εταιρεία OCP αποφάσισε να μην υπερασπιστεί το κατασχεμένο φορτίο ορυκτών στη Νότια Αφρική. Ο Σαχράουι λαός καταγράφει επομένως μια εύκολη νίκη 5 εκατομμυρίων δολαρίων χωρίς καν να αρχίσει η δίκη για την κυριότητα των φωσφορικών ορυκτών.  

Τετάρτη 5 Ιουλίου 2017

Όχι στις διαπραγματεύσεις ΕΕ - Μαρόκου για τη Δυτική Σαχάρα!




Στα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, την Κομισιόν και το Συμβούλιο της ΕΕ:

“Καλούμε την ΕΕ να συμμορφωθεί με την απόφαση του δικού της Ανώτατου Δικαστηρίου και να διακόψει κάθε διάλογο για το εμπόριο που αφορά τη Δυτική Σαχάρα με το κατοχικό κράτος, το Μαρόκο. Ως υπέρμαχος του κράτους δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η ΕΕ πρέπει να σεβαστεί τα δικαιώματα του λαού της Δυτικής Σαχάρας και να διαπραγματευτεί το εμπόριο αγαθών από τη Δυτική Σαχάρα με τους εκπροσώπους της, το Μέτωπο ΠΟΛΙΣΑΡΙΟ.”

Παρασκευή 16 Ιουνίου 2017

Κατασχέθηκαν τα έγγραφα του NM Cherry Blossom




Δελτίο Τύπου, 15 Ιουνίου 2017
Άμεση δημοσίευση

Το ελληνικό φορτηγό πλοίο NM Cherry Blossom της A.M. Nomikos Transworld Maritime Agencies S.A. με σημαία Νήσων Μάρσαλ, παραμένει αγκυροβολημένο στο λιμάνι Port Elizabeth της Νότιας Αφρικής, μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης ιδιοκτησίας του φορτίου.
Το δικαστήριο της Νότιας Αφρικής διέταξε τη δέσμευσή του κατόπιν αιτήματος της Αραβικής Λαϊκής Δημοκρατίας της Σαχάρας και του Μετώπου ΠΟΛΙΣΑΡΙΟ την 1η Μαΐου.

Το NM Cherry Blossom μετέφερε φωσφορικά ορυκτά αξίας 5,2 εκ. δολαρίων από την κατεχόμενη πρωτεύουσα Ελ Ααγιούν της ΔυτικήςΣαχάρας προς τη Νέα Ζηλανδία για χρήση στην αγροτική βιομηχανία λιπασμάτων. Το δικαστήριο της Νότιας Αφρικής κλήθηκε νααπαντήσει κατά πόσο η κρατική Μαροκινή OCP έχει δικαίωμα να προβαίνει σε εμπορικές συναλλαγές με αντικείμενο τους φυσικούς πόρους της μη αυτόνομης περιοχής της Δυτικής Σαχάρας. Το δικαστήριο αποφάσισε σήμερα, 15 Ιουνίου, ότι θα επιληφθεί της υπόθεσης και διέταξε την δέσμευση του φορτίου και την κατάσχεση των εγγράφων του πλοίου. Στην απόφαση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι “το Μαρόκο δεν έχει κυριαρχικά δικαιώματα επί της Δυτικής Σαχάρας… και επιπλέον προσάρτησε την περιοχή με τη χρήση βίας” και κατέληξε ότι “όπως κι αν περιγραφεί η παρουσία του Μαρόκου στο έδαφος της Δυτικής Σαχάρας, αυτό δεν ασκεί κυριαρχία επί του εδάφους της”.