Κυριακή 21 Ιουνίου 2015

Τα δικαιώματά μου είναι σαν τα δικά σου δικαιώματα;




Με μεγάλη παράδοση, αποκλειστικά προφορική, οι Σαχραουί είναι φημισμένοι ποιητές. 
Σύμφωνα με την παράδοσή τους, στις γιορτές, τους γάμους και σε κάθε ευκαιρία χαρούμενης συγκέντρωσης - χαρακτηριστικά, στις νομάδικες διανυκτερεύσεις τους, όταν συναντούσαν άλλους νομάδες με τις καμήλες τους - ανάμεσα στους παρευρισκόμενους διεξάγονται ποιητικοί αγώνες με αυτοσχέδιους, στιγμιαίους στίχους που πρέπει να απαντούν στους στίχους του προηγούμενου ποιητή. 
Το ποίημα που ακολουθεί ωστόσο δεν προέκυψε σε κάποια γιορτή, ούτε σε σκηνή καμηλιέρηδων. Ανήκει σε μια κοπελίτσα εικοσι-κάτι χρονών που το έντυσε και όμορφα (δείτε το πρωτότυπο) και το έστειλε όπου μπορεί να φτάσει η φωνή της. 



1975/76 μέχρι σήμερα (πληθυσμός: 180.000+)
Πέντε καταυλισμοί:
27η Φεβρουαρίου
Λαγιούν
Αουσέρ
Ντάκλα
Σμαρά


Τα δικαιώματά μου είναι σαν τα δικά σου δικαιώματα;
(Ένα ποίημα από τους προσφυγικούς καταυλισμούς των Σαχραουί στο Τιντούφ της Αλγερίας)

Τα δικαιώματά μου είναι σαν τα δικά σου δικαιώματα;
Ή μήπως τα δικαιώματα των προσφύγων δεν είναι ανθρώπινα δικαιώματα;
Μεγάλωσα ως πρόσφυγας, αλλά τα δικαιώματά μου; Ανύπαρκτα.
Ζω σ' αυτή την έρημο γιατί μου υποσχέθηκαν ότι μια μέρα θα αποκτήσω τα δικαιώματά μου.
Είναι τα δικά μου δικαιώματα σαν τα δικά σου, ή μήπως τα δικαιώματα των προσφύγων δεν είναι ανθρώπινα δικαιώματα;
Μου είπαν ότι έχω μια πατρίδα πλούσια, με μεγάλη ακτογραμμή, ωραίο κλίμα, κι όμως δεν έχω το δικαίωμα να τη δω, να δω αν αυτό που μου είπαν είναι αλήθεια.
Είναι τα δικά μου δικαιώματα σαν τα δικά σου, ή μήπως τα δικαιώματα των προσφύγων δεν είναι ανθρώπινα δικαιώματα;
Ζεις στη δικιά σου χώρα.
Κινείσαι ελεύθερα μέσα σ' αυτή.
Ζεις με αξιοπρέπεια.
Ζεις με ελευθερία.
Εγώ δεν έχω δει ποτέ την πατρίδα μου.
Δεν έχω αξιοπρέπεια ούτε ελευθερία.
Γεννήθηκα σ' αυτή την έρημο, όπου τίποτα δε με διαφοροποιεί από τα ζώα, εκτός από το όνειρο να αποκτήσουμε μια μέρα τα δικαιώματά μας.
Είναι τα δικά μου δικαιώματα σαν τα δικά σου, ή μήπως τα δικαιώματα των προσφύγων δεν είναι ανθρώπινα δικαιώματα;

Κοινοποίησε αν πιστεύεις ότι 40 χρόνια είναι αρκετά.


40 ΧΡΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ
40 χρόνια το Μαρόκο προκαλεί τα Ηνωμένα Έθνη.
40 χρόνια τα Ηνωμένα Έθνη αποτυγχάνουν να επιλύσουν το ζήτημα της Δυτικής Σαχάρας, της τελευταίας αποικίας της Αφρικής.
40 χρόνια τα Ηνωμένα Έθνη και τα διάφορα όργανά τους παραβιάζουν τα δικαιώματα δεκάδων χιλιάδων Σαχραουί, αγνοώντας την κατάστασή τους.
40 χρόνια είναι περισσότερα από τη ζωή μου.
Τη ζωή μου στην εξορία.

Της Ζίρα


Αν σου άρεσε, πάτησε APPRECIATE εδώ: https://slate.adobe.com/a/pNaAg

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ εκφραστείτε κόσμια!